Sănătate

Avantajele consumului de cofeină și riscurile de care nu ați auzit

Cofeina este cel mai popular medicament din lume. Este consumat în mod regulat de sute de milioane de adulți în fiecare zi în cafea, ceai, băuturi răcoritoare și băuturi energizante. Majoritatea dintre noi avem nevoie de cofeină pentru a începe ziua. Fără ea ne simțim obosiți și leneși.  Toți suntem dependenți, dar este așa ceva rău?

Pentru majoritatea dintre noi, nu este. Cofeina este un stimulent al sistemului nervos central care ameliorează oboseala și îmbunătățește starea de spirit și concentrarea. Pentru unele persoane sportive, poate crește rezistența. Organizațiile de sănătate din întreaga lume sugerează că majoritatea oamenilor pot consuma în siguranță până la 400 de miligrame pe zi – aproximativ cantitatea de 3 căni de cafea preparată sau 6 căni de ceai negru.

Consumul de 600 mg sau mai mult pe zi este momentul în care lucrurile pot, destul de literal, să se tulbure: la acel volum, unii oameni se confruntă cu tremurături, tensiune arterială crescută, stomac deranjat, dureri de cap, amețeli, palpitații cardiace și insomnie. Din nou, unii oameni nu au aceste probleme.

Răspunsul la cofeină variază de la persoană la persoană și este probabil determinat de doi factori genetici principali: cât de repede ficatul poate metaboliza cofeina și dacă sistemul nervos central este mai sensibil la efectele stimulatoare.

În timp ce consumul zilnic de cofeină nu întrerupe de obicei ritmul inimii suficient pentru a crea modele periculoase neregulate, dozele mari pot crește temporar ritmul cardiac și tensiunea arterială – un pericol pentru persoanele cu boli de inimă. În cazuri rare, consumul excesiv de cofeină a provocat convulsii și chiar moarte, deși mai ales în rândul persoanelor care consumă băuturi energizante.

Pe lângă băuturi, cofeina este adesea un ingredient în suplimentele dulci, deoarece poate reduce pe scurt sentimentele de foame, dar nu există dovezi solide că consumul acesteia duce la pierderea în greutate.

Pentru majoritatea oamenilor, cel mai mare dezavantaj al cofeinei este că poate interfera cu somnul, în special odihna profundă cu „undă lentă”, vitală pentru recuperarea creierului și a corpului. În cel mai rău caz, privarea de somn este asociată cu obezitatea și alte boli cronice, cum ar fi diabetul de tip 2 și depresia.

Dacă alegeți să renunțați la cofeină,  o scădere bruscă a consumului poate provoca dureri de cap, iritabilitate, dificultăți de concentrare pe sarcini și alte simptome de sevraj.