Home > Diverse > Lifestyle > Care sunt fazele ciclului de somn și de ce fiecare dintre ele este importantă pentru corpul nostru
Lifestyle Sănătate

Care sunt fazele ciclului de somn și de ce fiecare dintre ele este importantă pentru corpul nostru

Care sunt fazele ciclului de somn și de ce fiecare dintre ele este importantă pentru corpul nostru

Somnul este sursa noastră principală de energie și de vindecare, iar calitatea lui ne dictează adesea stilul de viață și modul în care ne simțim. Mulți dintre noi subestimează importanța odihnei nocturne și nevoia corpului de a avea o anumită rutină, care să-i permită să-și revină după o zi grea de muncă. Pentru a înțelege mai bine acest proces prin care trecem în fiecare noapte, este esențial să cunoaștem fazele ciclului de somn și importanța fiecăreia dintre ele.

Pentru început, atunci când dormim, corpul și mintea noastră sunt încă active și depun eforturi să se pregătească pentru o nouă zi de activitate. Acest lucru se întâmplă inconștient. însă ne dictează în totalitate nivelul de energie și chiar starea de spirit. Da, putem să schimbăm aceste aspecte pe termen scurt cu cafeină și alte suplimente alimentare, însă după o anumită perioadă, ceea ce avem nevoie cu adevărat este o noapte odihnitoare, în care un ciclu de somn să fie complet.

Prima fază, când suntem încă conștienți de ceea ce se întâmplă în jurul nostru

Este una dintre cele mai fragile faze ale somnului, căci corpul nostru este încă între starea de adormire și cea de activitate. Această etapă este influențată de starea noastră sufletească, de zgomotele din jur și chiar de locul unde alegem să dormim. Pentru un somn odihnitor, este recomandat să eliminăm orice altă distracție din jurul nostru și să ne concentrăm pe respirație. În momentul în care nu adormi cum trebuie, e posibil să te trezești în timpul nopții și chiar să rămâi cu o stare neliniștită și în ziua următoare. În principiu, această etapă nu ar trebui să dureze mai mult de 20-30 de minute, dacă nu suferiți de tulburări de somn sau anxietate.

A doua fază, somnul intermediar

Această fază pregătește corpul pentru următoarea etapă, de somn adânc și ne permite să ne relaxăm complet. Pulsul scade, respirația devine regulată, iar creierul permite mușchilor să se detensioneze. Este o etapă ușoară a somnului, când orice zgomot sau mișcare ne poate trezi cu ușurință.

Un procentaj de 50% dintre adulți nu reușesc să treacă peste această fază a somnului în fiecare noapte, motiv pentru care a doua zi se confruntă cu lipsă de energie și indispoziție. Dacă vreodată te-ai trezit agitat și înfrigurat, înseamnă că somnul său s-a oprit în această faza și corpul nu este pregătit să își înceapă activitatea.

A treia fază, somnul adânc

Este cea mai profundă etapă a somnului și cea mai odihnitoare, când factorii exteriori sunt percepuți foarte puțin de mintea noastră. Mișcarea ochilor și a corpului este limitată, iar creierul se concentrează pe nevoile interioare ale organismului. În acest punct, corpul se vindecă și produce hormonii de care are nevoie. Tot acum țesuturile mușchilor sunt refăcuți și pregătiți pentru o nouă zi de activitate.

Această fază este cea mai importantă a ciclului de somn și reprezintă aproximativ 15% din durata acestuia.

A patra fază, somnul REM

Această fază are loc de obicei cu puțin timp înainte ca corpul să se trezească și să își înceapă activitatea. Respirația și ritmul cardiac cresc, precum și temperatura corpului. Este și momentul în care visele lucide pot să aibă loc, sau cele pe care ni le amintim atunci când suntem conștienți.