Lifestyle

De ce să meditezi? Cum să faci asta și ce nu este de fapt meditația?

Probabil că ați mai auzit despre meditație. Dar acum nu ne interesează să abordăm subiectul din punctul de vedere al religiei sau spiritualității. Vrem să vă prezentăm câteva lucruri despre meditație și de ce este un exercițiu bun care te poate ajuta în anumite situații.

Sunt persoane care practică meditația constant, zilnic poate. Dar meditația te poate ajuta și fără să o practici zilnic. Nu este o soluție care rezolvă problemele în 5 minute și necesită puțin efort pentru a învăța ce funcționează pentru tine. Dar după ce te obișnuiești și înțelegi ce este și cum se practică, te poți bucura de beneficiile sale pe care ți le voi spune imediat. Ca să nu pară că facem reclamă, haideți să vedem ce presupune meditația.

Ce este meditația?

Procesul în sine este destul de complex și se manifestă la nivel cerebral. Există studii științifice riguroase care atestă și documentează aceste schimbări. Dar la nivelul percepției, ar trebui să fie un procedeu prin care te eliberezi de percepția proprie asupra gândurilor pe care le ai. Pur și simplu observi modul în care te simți, ceea ce gândești, fără să suprimi vreun gând sau vreo emoție, dar nici să o analizezi sau să te blochezi asupra ei. Modalitatea este una destul de simplă, dar la început vei vedea că dacă încerci din răsputeri să obții asta nu te va ajuta, în special dacă ești la început.

Meditația nu presupune adoptarea vreunei poziții speciale de stat așa cum poate îți imaginezi. Poți să practici tehnica oriunde și oricând ai nevoie. Iar dacă înveți ce funcționează pentru tine, vei observa că n-ai nevoie nici de vreun mediu prea liniștit neapărat. Meditația presupune așadar observarea în primul rând. Nu vrei să își influențezi gândurile, trăirile sau senzațiile. Pur și simplu devii conștient de ele, fără să le permiți să te consume. Mulți ating acest nivel de conștientizare observând mai întâi cum respiră. Dar există și alte modalități de a face acest lucru, de exemplu să te liniștești un pic și să îți relaxezi mușchii. Acest lucru te va face conștient de greutatea propriului corp.

Ce trebuie reținut este faptul că, pentru început este mult mai ușor să devii mai întâi conștient de corpul tău și mai apoi de gândurile și emoțiile tale. La ce te-ar putea ajuta asta? Și cam cât timp ar trebui să dureze? Ei bine, dacă ești deja experimentat, în câteva momente ar trebui să poți ajunge la starea meditativă și apoi poți face asta cât simți nevoia. Iar dacă ești la început, o să intri mai greu în această stare de observare deoarece la început o poți confund foarte ușor cu concentrarea.

Meditația nu înseamnă concentrare, ci doar observare. Concentrarea reprezintă implicare care este opusul observării. Mai mult, implicarea va schimba percepția asupra unui aspect. De aici putem înțelege primul și poate cel mai important efect benefic al meditației: ne permite să ne detașăm, nu doar de gândurile care nu ne dau pace, dar și de emoțiile care ne consumă. Și asta nu este o metodă e a ne evita problemele emoționale, ci un mecanism de a le manageria.

Când ne detașăm puțin, începem să percepem problemele în adevărata lor formă. Deoarece adevărul este percepția noastră asupra realității, prin detașare devenim mult mai obiectivi. Sentimentele și gândurile noastre sunt tot acolo, prezente, dar nu mai ne identificăm noi cu ele. E ca o cană cu ceai: fie te referi la ceai ca la cana plină cu ceai, fie te referi la ceaiul din cană. Poate părea că nu e o mare diferență, dar de fapt este.

Când privești ceaiul ca o cană cu ceai, lichidul nu poate ocupa o altă formă. Mai mult, atunci când ceaiul dispare și cana rămâne goală, este nevoie să resemnifici lucrurile fiindcă nu mai o poți numi ceai, acesta deja lipsește. Dar dacă privești lucrurile diferit, ceaiul poate căpăta diverse forme, precum și emoțiile sau gândurile noastre au mai multe valențe și moduri de a le semnifica. Mai mult, după ce acestea dispar, nu mai trebuie să ne reidentificăm.

Noi, oamenii continuăm să existăm ca ființe multă vreme după ce au dispărut anumite trăiri sau gânduri și altele le-au luat locul. Acum că te-am făcut să înțelegi la ce mă refer, haide să facem următorul pas. La ce ne-ar ajuta obiectivitatea?

Obiectivitatea

Ei bine, aceasta reduce stresul considerabil. În timp ce meditează, cei mai mulți oameni se eliberează de stres, se relaxează. Mai mult, acest procedeu îți permite să fii sincer cu tine însuți fiindcă nu mai îți îngrădești gândurile sau emoțiile de teamă că le-ai putea simți sau manifesta. Iar dacă reușești să devii mai conștient de tine, te poți concentra mai bine. Devii de asemenea conștient de propriile puteri.