Lifestyle

Este ațipitul bun pentru tine? Experții în somn explică avantajele și dezavantajele somnului din timpul zilei

Vă simțiți vreodată vinovat din cauza că ațipiți? Sunteți îngrijorați că este rău pentru sănătatea generală a somnului dvs? Specialiștii în somn declară mai jos care sunt avantajele și dezavantajele somnului de după-amiaza.

Deși în trecut somnul de după-masă sau de după-amiază era ceva foarte des întâlnit, în special în zonele rurale, acesta este din ce în ce mai rar întâlnit în zilele noastre. Poate asociem ațipitul de la prânz cu moleșeala sau cu oamenii în vârstă care nu mai au energia necesară pentru a duce o zi la bun sfârșit, de dimineața și până seara însă având în vedere perioada stresantă în care trăim, ce alt mod mai bun de a te relaxa după câteva ore pline, decât prin a trage un pui de somn?

Stresul de la muncă, oboseala acumulată de-a lungul săptămânii sau zilele în care este pur și simplu prea cald, sunt motive perfecte pentru a ne deconecta pentru câteva minute, dacă le avem la dispoziție, prin somn.

Dar este de fapt ațipitul rău pentru tine? Ce spun specialiștii?

Într-un interviu publicat recent pe The Joe Wicks Podcast, Louis Theroux a recunoscut că doarme la prânz zilnic – și Wicks a fost de acord că, deși de obicei este considerat a fi „greșit”, ațipitul poate fi bun atât pentru sănătatea fizică cât și pentru cea psihică.

Potrivit lui James Wilson, alias The Sleep Geek, somnul de după masă este bun pentru îmbunătățirea performanței, productivității și vigilenței noastre.

Aceasta susține cercetarea din cadrul Jurnalului Societății Americane de Geriatrie, care raportează că persoanele care dorm ziua timp de 30-90 de minute își aduc mai repede aminte de cuvinte – un semn de memorie bună.

Cu toate acestea, dacă doriți să dormiți bine, Wilson nu vă recomandă să dormiți pentru mai mult de jumătate de oră, mai ales după ora 15:00.

„Dacă dormiți și doriți să profitați la maxim fără să vă supărați somnul în timpul nopții, atunci trageți un pui de somn pentru nu mai mult de 30 de minute”, spune el.

„Aceasta este ceea ce se cunoaște că un pui de putere: vă va oferi o creștere a vigilenței și a productivității și poate fi de un real ajutor în special pentru cei care lucrează în schimburi, părinților cu copii mici și pentru unii dintre sportivii cu care lucrez personal.”

El avertizează: „Când începeți să ajungeți la o oră și jumătate sau mai mult, acest lucru devine mai mult un somn de zi și este mai probabil să aibă un impact asupra somnului dvs. de noapte.”

Sally Bonser, de la brandul de specialitate în somn, Nanu, de asemenea, este de acord că puiurile de somn pot fi incredibil de importante pentru sănătatea noastră generală, explicând că pot ajuta la reducerea stresului și chiar la menținerea sănătății inimii tale.

De fapt, tocmai anul trecut, au împărtășite cercetări de la Spitalul Universitar din Lausanne din Elveția, care au arătat că somnul de după-amiază poate scădea riscurl de atac de cord și cel de accident vascular cerebral.

„Cu toate că vă recomandăm în continuare să vă orientați pentru șapte până la nouă ore de somn, pe noapte, există cu siguranță un loc pentru puiurile de somn, ziua”, spune Bonser. „Dacă ați avut un somn tulburat cu o seară înainte sau chiar simțiți că aveți nevoie de un pic de odihnă, nu vedem niciun rău în somnul pe timpul zilei.”

Ca și Wilson, ea spune că cel mai bun moment pentru a face un pui de somn este între 14:00 și 15:00, când energia noastră începe să scadă. Cu toate acestea, susține că doar un pui de somn este de maximum 20 de minute, astfel încât „veți obține somnul REM de calitate ca un impuls rapid, dar nu un somn profund”.

Pentru a vă ajuta să contorizați cât dormiți de fapt, ea sugerează să setați o alarmă în loc să lăsați corpul să se trezească de la sine.

Care sunt avantajele somnului de după amiază?

Puiul de somn de la prânz oferă diverse beneficii pentru adulții sănătoși, inclusiv:

  • Relaxare
  • Oboseală redusă
  • Atenție sporită
  • Îmbunătățirea stării de spirit
  • Performanță îmbunătățită, inclusiv timp de reacție mai rapid și o memorie mai bună

Care sunt dezavantajele somnului pe timpul zilei?

Puiul de somn nu este pentru toată lumea. Unii oameni pur și simplu nu pot dormi în timpul zilei sau au probleme cu somnul în alte locuri decât propriile paturi.

Somnul de după-amiază poate avea și efecte negative, cum ar fi:

  • Inerția de somn. S-ar putea să vă simțiți morocănos și dezorientat după ce vă treziți dintr-un pui de somn.
  • Probleme de somn noaptea. În general, dacă puiul de somn este scurt, acesta nu afectează calitatea somnului în timpul nopții pentru majoritatea oamenilor. Dar dacă aveți insomnie sau o calitate slabă a somnului pe timp de noapte, somnul ziua ar putea agrava aceste probleme. Puiurile de somn lungi sau frecvente pot interfera cu somnul nocturn.

Așadar iată concluzia: nu este nicio rușine să tragi un pui de somn. Cu toate acestea, este clar că ar trebui să încercăm să dormim pentru mai mult de 30 de minute și nu după ora 15:00. Este important să fim stricți și cu ora și putem recurge la ajutorul unei alarame pentru a fi siguri că vom fi într-o formă optimă când ne vom trezi.

Ațipire plăcută!