Iată ce taxe implică o succesiune: cât trebuie să scoți din buzunar


Data actualizării: 7 octombrie 2026, 03:08

În cazul unei succesiuni, moștenitorii trebuie să treacă printr-o procedură legală, în care notarul public, sau, în cazul unor neînțelegeri, instanța de judecată, stabilește cine sunt moștenitorii defunctului și care sunt bunurile care au aparținut acestuia.

De asemenea, se determină cotele-părți ce revin fiecărui moștenitor. Acesta trebuie să accepte succesiunea într-un termen de un an de la data decesului, așa cum este specificat în certificatul de deces.

Succesiunea poate fi acceptată expres, printr-o declarație autentificată de notar, sau tacit, prin fapte ce arată intenția moștenitorului de a se comporta ca un proprietar al bunurilor moștenite.

Ce taxe implică o succesiune?

Dezbaterea procedurii succesorale implică taxe, care se calculează în funcție de valoarea bunurilor defunctului. Acestea variază în funcție de cât de rapid este finalizat procesul, iar taxele se aplică indiferent de termenul de 6 luni, care nu face procedura gratuită.

Taxele pentru succesiunea dezbătută în termen de 2 ani de la deces sunt:

  • Onorariul notarial și tariful pentru intabularea drepturilor de proprietate sunt stabilite în funcție de valoarea bunurilor. Dacă valoarea acestora nu depășește 20.000 lei, costul minim va fi de 2,7% din valoarea bunurilor, dar nu mai puțin de 240 lei pe dosar succesoral.
  • Pentru bunuri cu o valoare între 20.001 și 35.000 lei, costul va fi de 540 lei + 1,9% din valoarea ce depășește 20.001 lei.
  • Dacă valoarea bunurilor este între 35.001 și 65.000 lei, costul minim va fi de 725 lei + 1,6% din valoarea ce depășește 35.001 lei.
  • Pentru bunuri ce depășesc 65.001 lei, costul minim va fi de 1.205 lei + 0,85% din valoarea ce depășește această sumă.
  • Tariful pentru intabularea dreptului de proprietate este de 0,15% din valoarea bunului imobil, dar nu mai puțin de 60 lei pentru fiecare imobil.

Este important de menționat că taxele pot varia în funcție de complexitatea dosarului succesoral și pot diferi de la un birou notarial la altul.

În cazul în care succesiunea este finalizată după 2 ani de la deces, taxele suplimentare includ și un impozit de 1% pe valoarea bunurilor imobile ce au aparținut defunctului, în conformitate cu prevederile Codului fiscal. Acest impozit se aplică doar în cazul în care procedura nu a fost finalizată în termen de 2 ani de la data decesului.

Taxele și impozitele prezentate sunt minimale, iar acestea pot varia în funcție de specificul fiecărei succesiuni.

🔹ATENȚIE!
Conținutul publicat pe www.monden.ro poate fi preluat doar în limita a 500 de caractere, cu menționarea sursei și link activ. Orice utilizare neautorizată reprezintă o încălcare a Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și va fi sancționată conform legislației în vigoare. 🚨