Diverse

Lucruri pe care nu le știai despre râs

Umorul servește unor scopuri remarcabile de supraviețuire, acoperind toate cele patru domenii umane. În domeniul biologic, umorul și râsul te eliberează de stres. În domeniul locuinței, umorul și râsul creează un mediu de încredere. În domeniul social, umorul leagă comunitățile prin  valorile comune. Și în domeniul emoțional, ei bine, te simți minunat când împărtășesti râsul.

Contrar credinței populare, principalul lucru care provoacă râsul nu este o glumă. Este interacțiunea cu o altă persoană.

Asta pentru că râsul a evoluat ca o formă de comunicare. Strămoșii noștri, primatele, au folosit un sunet similar  pentru a se asigura reciproc că erau pe pace și ca nu intentionau să atace, spune Robert R. Provine, profesor de psihologie la Universitatea din Maryland, Comitatul Baltimore, autorul cărții Curious Behavior și unul dintre cei mai importanți experți în râs.

Unul dintre primele experimente ale lui Provine a dovedit că doar ascultarea râsului înregistrat ar putea evoca crize de chicoteli în subiecte. De fapt, conform cercetărilor sale, ai de 30 de ori mai multe șanse să râzi când altcineva e prin preajmă decât când ești singur.

Couple laughing, sitting outdoors in grass.

Numărul ideal de cuvinte într-o glumă? 103.

„Nu există nicio formulă magică sau cheie pentru ceea ce este amuzant, spune Scott Weems, Ph.D., un cercetător de la Universitatea din Maryland, College Park, și autorul “Ha! Știința când râdem și de ce”.

10 -15 minute de râs pe zi cu zi ard 10 până la 40 de calorii.

Aprecierea noastră pentru imprevizibil începe încă din copilărie, deși la un nivel de bază. „Părinții vor observa că pot obține un chicotit de la copilul lor făcând o față amuzantă, vorbind cu o voce amuzantă”, spune Merideth Gattis, Ph.D., un psiholog de la Universitatea Cardiff, în Țara Galilor.

Psihologul britanic Richard Wiseman, Ph.D., autorul Quirkology, a dezvăluit preferințe regionale clare pentru ceea ce găsim amuzant. Americanilor le plac adesea glumele care includ un sentiment de superioritate. (Texan: „De unde ești?” Harvard grad: „Eu vin dintr-un loc unde nu ne încheiem propozițiile cu prepoziții.” Texan: „OK, de unde ești, măgarule?”) Europenii tind să râdă la glume care fac lumină unor subiecte care provoacă anxietate, cum ar fi căsătoria și boala. (Un pacient spune, „Doctore, noaptea trecută am făcut o alunecare freudiană. Luam cina cu soacra mea și voiam să-i spun: „Poți, te rog, să-mi dai untul?” Dar în schimb am spus, „Vacă prostuță. Mi-ai distrus complet viața.'”) Și britanicii? (Pacient: „Doctore, am o căpșună blocată în fund.” Doctor: „Am niște cremă pentru asta.”)

Un adult râde de 15 până la 20 de ori pe zi.

„Aceiași senzori de plăcere din creier care sunt activați atunci când mâncăm ciocolată devin activi și atunci când găsim ceva amuzant”, spune Weems. „Este un dar natural.” De fapt, un studiu din 2003 de scanare a creierului publicat în jurnalul Neuron a constatat că dopamina creștea în creierele subiecților atunci când erau tratați cu un desen animat amuzant.

Râsul stimulează imunitatea, crește toleranța la durere, menține sănătatea cardiovasculară și reduce pierderile de memorie.

O conversație tipică de 10 minute are o medie de 5.8 crize de râs.

Chiar și cei cu zero simț al umorului pot culege beneficiile râsului. Un studiu din 2002 arată că forțându-te să râzi (sau doar să zâmbesti) îți poți îmbunătăți starea de spirit. Creierul uman nu este capabil să distingă râsul spontan de râsul auto-indus; prin urmare, beneficiile legate de sănătate sunt aceleași, în conformitate cu un raport din 2010 în terapii alternative.